Waarop letten bij de keuze van een reclamebureau

Wil je de marketing van jouw bedrijf uitbesteden, op zoek naar een nieuw logo ontwerp voor een nieuw product of ben je toe aan een nieuwe website? Dan kan je hiervoor beroep doen op een reclamebureau. In België zijn er meer dan 9000 reclamebureaus dus is het een hele karwei om het juiste reclame agency te kiezen voor jouw bedrijf of merk. Aan de hand van volgende 6 tips weet je waarop je moet letten bij de keuze van een reclamebureau en ga je van longlist naar shortlist.

waar op letten bij reclamebureau

Full-service reclamebureau of een nichespeler

Je hebt verschillende soorten reclamebureaus. Je kan ze onderverdelen in 2 grote groepen, full-service reclamebureaus en gespecialiseerde agencies. Bij een full-service communicatiebureau kan je terecht voor alle online en offline marketing. Van strategie tot uitvoering kan je rekenen op 1 en hetzelfde bureau. Daarnaast heb je veel gespecialiseerde marketingbureaus. Specialisten in online marketing, branding agency, content marketing bureau, event marketing bureau, SEO specialisten, growth hacking agency en ga zo maar door.

     Voordelen van een full-service reclamebureau

  • Geïntegreerde aanpak, je kan er voor al je marketingwensen bij één en dezelfde partij terecht
  • Van strategie tot concept en uitvoering wordt eenzelfde visie behouden
  • Snelheid
  • Gemak want je hebt slechts één aanspreekpunt

        Voordelen van een nichespeler

  • Is expert in één specifiek vakgebied
  • Een second opinion tussen de verschillende partijen kan geen kwaad

 

Bekijk hun website en sociale media

Waar je zeker op moet letten bij de keuze van jouw ideale reclamebureau is de website van het marketingbureau. Maak een long-list van reclamebureaus en maak tijd vrij om een avondje website-kijken. Bekijk de look & feel van de website. Wat is de tone of voice van het bureau. Iedere reclamebureau zet zijn portfolio online. Dit zijn meestal de beste en mooiste projecten waaraan het reclamebureau gewerkt heeft. Ligt dit in lijn waarnaar je op zoek bent dan zet je het reclamebureau op je shortlist.

Hetzelfde met de sociale media van een reclamebureau. Hier vind je meestal recente realisaties en kan je een kijkje nemen wie er achter deze werken zit. De bekendste kanalen zijn zoals bij alle bedrijven Facebook, Linkedin of Instagram. Sommige reclamebureaus hebben ook een portfolio op Behance of Pinterest.

 

Heeft het reclamebureau de nodige ervaring?

Kies voor een reclamebureau met de nodige ervaring. Niet enkel het bureau zelf maar ook de mensen die op je project zal werken. Je reclamebureau kan 20 jaar ervaring hebben maar als je contactpersoon een accountmanager met 1 jaar ervaring is en je krijgt een junior grafisch ontwerper voor jouw project toegewezen kan je niet echt spreken van veel ervaring. In de meeste marketingbureaus gaan ze veelal een accountmanager met de nodige ervaring combineren met een account executive die wat minder ervaring heeft maar die wel zorgt dat alles goed uitgevoerd wordt.

 

Kostprijs van het reclamebureau

Een belangrijke factor in de beslissing van het juiste reclamebureau is prijs van het reclamebureau. Wil je snel kunnen vergelijken vraag aan elke reclame bureau op je shortlist wat hun uurtarief is. Heb je een duidelijke briefing van het eerste uit te voeren project? Vraag dan een offerte op basis van deze briefing en je zal gemakkelijk de verschillende reclamebureaus kunnen vergelijken.

 

Heeft het reclamebureau dezelfde waarden als mijn merk of bedrijf?

Wil je verder bouwen op de bedrijfswaarden of merkwaarden die passen bij jouw bedrijf of merk kies dan voor een reclamebureau die dezelfde waarden uitdraagt. Bekijk hiervoor de website van het reclamebureau of plan een eerste gesprek met het agency.

 

Werkt het reeds voor gelijkaardige merken/bedrijven

Afhankelijk van de markt waarin je je opereert kan het interessant zijn dat het reclamebureau reeds de nodige ervaring heeft in dezelfde sector. In bepaalde sectoren kan dit juist een reden zijn om niet met het reclamebureau in zee te gaan. Als er maar enkele concurrenten zijn en strategie belangrijk is dan kies je best voor een reclamebureau dat niet reeds met een concurrent van jou werkt. Ideaal hierin is dat het marketingbureau vroeger expertise heeft opgedaan in de sector maar nu momenteel geen actieve klant heeft.

Wat het belangrijkste blijft bij de keuze van een reclamebureau is de chemie tussen klant en reclamebureau. Daarom is het belangrijk dat je minimaal één, liefst meerdere keer samen zit met de het marketingbureau zodat jullie dezelfde visie delen voor de start van een project.

Dit waren de voornaamste zaken waar je moet op letten bij de keuze van een reclamebureau. Succes in je zoektocht!